First day in New York


Idag vaknade jag upp av att jag villa döda både mig och den sovande Sarisen som jag hade i bädden ovanför mig. Vi hade satt klockan på 7.30 för att uttnyttja morgonen till max. Klockan 14.15 vaknar jag upp och skriker: SAAAAARAAAAA, du kommer inte tro mig nu när jag berättar för dig hur mycket klockan är!! Vi ville döda oss själva för några minuter och förstod inte hur våra kroppar kunde ha förmått sig att sova så länge ( förmodligen för att vi fortfarande är kvar på Hawaiitid och hade en resdag på över 24 timmar igår), men efter en snabbfixning var vi snabbt ute på New Yorks gator. Började med att hoppa på en turisbuss som tog oss på en guidning genom Harlem och Upper Manhattan. Efter detta blev det ett besök upp i Empire state buildning med utsikt över hela New york. Det var så nedrans kallt uppe på toppen men fina vyer fick vi i alla fall. Kvällen har spenderats med strosa runt på Manhattans gator. Eller jag tar tillbaka det, strosa är helt fel ord- hajka vore ett bättre. Vi började nämligen vår vandring på 50th street, gick ner till 12th street och Meat Packing district för känna på utelivet. En sträcka som vilken amerikanare som helst skulle säga vara omöjlig att gå gick vi sedan- från 12th street till 95 th street, enligt oss en helt perfekt kvälls promenad. Jag älskar hur tydliga kontrasterna blir mellan amerikanare och promenadvana svenskar i dessa fall!

Tack vare vår förjävliga och ofrivilliga sovmorgon uteblev vårt besök hos Frihetsgudinnan men hon ska få ett besök utav oss imorgon. Även kända Brooklyn bridge och Ground Zero ska besökas imon! Önska oss lycka till att vi vaknar upp med tuppen imon! God morgon Sverige, godnatt Amerikat!

 

Utsikt ifrån Empire state buildning, efter 11 september återigen New Yorks högsta byggnad.
Jag önskar att Saras födelsedag var imorgon för då hade hon fått denna t-shirt utav mig!
Kunde inte passa henne bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback