Home sweet home

Yes, nu är jag hemma igen! Efter 13 månader i Staterna. Dagarna sedan jag kom hem i torsdags har varit minst sagt proppade med underbara återförenande med familj,vänner, pojkvän och släkt. Jag har verkligen kastats tillbaka till verkligheten men jag älskar varje del av det förutom vädret-äckelsnö! Men jag ska ta det ifrån början.
I torsdags morgon stängde vi ihop våra väskor för en sista gång för att åka till flygplaten. Folk höjde på ögonbrynen när vi berättade när vår flight var. De tyckte vi var knäppa som var där alldeles för tidigt, men vi förklarade vår situation om att inte ha varit i Sverige på ett tag och då verkade dom lite mer överseende...
Väl framme höll jag på att dö av nervositet (just i den stunden inte för själva hemkommandet,utan för att vi skulle ha 30 ton övervikt). Vi slängde upp våra väskor på vågen och räknade med bakslag, men så fel man kan ha! Alla väskorna klarade gränsen till vår förvåning. Detta är nämligen ett problem som vi har haft under hela vår resa- Övervikt! Jag vet inte hur många gånger vi har stått på flygplatserna och packat om våra väskor och slängt delar av vår packning, men idag hade vi turen på vår sida! Kanske för att vi lämnade landet med 2 extra väskor, än när vi lämande San Francisco. Flygningen ifrån Miami-Frankfurt gick ganska smärtfritt med ett undantag av sällskapet vi satt med- Ett gammalt, övertjockt och gnälligt par, som skulle klaga på allt och alla under hela flighten på 9 timmar. Tacka vet jag hörlurar! Väl i Frankfurt var vårt plan som skulle ta oss hem till Sverige försenat. Som om vi inte var ivriga nog att träffa våra nära och kära. Till slut fick vi stiga på och då kom den verkliga nervositeten. Jag tror inte riktigt att jag kan förklara hur det känns att ha varit borta så länge, göra en 14 timmars flygning och sedan vips vara tillbaka igen. Jag skulle ge det ett försök att förklara men jag vet att det är svårt för någon som inte ha varit i samma situation att förstå. Man har så otroligt mycket känslor i kroppen och känner sig nästan som en utlänning i sitt egna land. Planet kryllade av svenskar men ändå kunde vi inte känna oss mer vilsna. Även denna flygningen gick bra. Vi fick se svenska frallor för första gången sedan vi åkte hemifrån och det fick oss nästan att gråta. Det kan låta såå fjantigt men det är otroligt vad mycket småsaker man har saknat under detta året. Inte för att vi kunde äta dom, vi var illamående som vi var av tanken att vi bara timmen senare skulle stå på svensk mark igen. Vi landade, sprang in fort som tusan på toaletterna för att ta på oss vår Hawaiioutfit och sprang sedan ut för att hämta väskorna. Vi var så ivriga! Sedan tog vi varandras händer och gick hand i hand ut genom portarna där våra älskade stod och väntade med blommor och ballonger. Det blev många glädjetårar och känslan när jag såg mamma,pappa och Stefan var helt otrolig ( min älskade syster låg tyvärr hemma i en jobbig halsfluss). Det var som en stor lättnad kröp ur mig och jag kände verkligen att jag var hemma igen!
Resen hem ifrån Stockholm blev en pratfylld historia. Ungefär halvvägs somnade jag i min älsklings armar och vaknade upp precis i rättan tid då vi åkte in i Jönköping. Oj så staden har förändrats! Det är nästan så att dom har försökt göra anpassningen lite lättare för mig då ny butiker har byggt och flera höga byggnader är på uppgång. Staden är inte sig lik i alla fall och det är mer än positivt! Väl hemma hade familjen ordnat med världens välkomstmiddag bestående av lax, goda sallader och håll i er nu, KESO! Åh mitt älskade Keso, det smakade sååå gott efter ett års saknad haha! Resten av kvällen spenderades med prat och massa skratt.
Fredag morgon och jag vaknar upp hemma hos Stefan och är totalt förvirrad.Efter att ha bytt sovplats var och varannan dag i en månads tid blir man lätt förvirrad när man vaknar upp i en säng som man faktiskt känner igen. Vi gick hem till mig och åt världens godaste frukost. Svensk frukost- det finns faktiskt inget bättre! Just nu äter jag min drömdiet- frukost 3 gånger/dag. Mums, snart får jag väll gå tillbaka till lite mer normal mat men så här första veckan får det vara ok. Resten av fredagen droppade det in vänner efter vänner och det var såå underbart att få krama om er igen! På eftermiddagen blev det fredagsfika med älskade bästis Nathalie på Espresso House. Detta är även ett ställe som jag idag har varit på arbetsintervju hos, jag får svar imorgon och håller verkligen alla mina tummar. Det är ett helskönt företag med en bra atmosfär. Det var en hel del brudar på infomötet så jag ska inte hoppas på för mycket. Kvällen spenderades hemma med en myskväll med mor,far,syster och våra två män.
Resten av dagarna sedan jag kom hem har fyllt till max. I lördags kom fina Evelina ner ifrån Ulricehamn och senast jag såg henne var i Januari i Usa. Åh vad knäppt men så underbart att för första gången få ses på hemmaplan. Dagen bjöd på a6 och några timmar i biomörkret. Vi såg Facebook filmen och den fick mig nästan att fälla några tårar. Inte av den anledningen att den var sorglig på något sätt, utan för att de pratade om platser som jag bodde precis vid. Jag bodde bara någon mil ifrån Facebooks högkvarter och de pratade om Palo Alto, University Avenue och en massa andra plater som jag har spenderat mycket tid vid det senaste året. Senare på kvällen åkte jag även och överraskade Camie! Åter igen, ett underbart återseende!
Söndagen var en riktig höjdare. Jag och pappsen åkte på turné ner till Vetlanda där mer än halva min släkt bor. Ingen visste att vi skulle komma utan de trodde att vi inte skulle ses förrens om 2 veckor då det är dags för släktträff. När jag smög upp vid mormor&morfars hus och de öppnade såg det ut som om mormor skulle kola av vippen. Lika dant hos min farmor och låtsasfarfar. Att träffa de gamla goa var så underbart. Jag har saknat dem så mycket under året och har fått så många brev som har gjort att jag bara velat åka hem och krama om dem! Sedan åkte vi vidare till farfars grav och tände ljus. Alla helgona helgen gör det så fint på kyrkogården och om det är någon tid på året som det faktiskt är mysigt att gå dit är just då. Även ett stopp hos mina kusiner hanns med. Dom var sig lika men hade alla vuxit mer än jag trodde var möjligt under ett år!
Jag skulle kunna skriva en hel roman här under vad som har hänt senaste veckan med för att dra det lite kort har jag också varit i Götet och hälsat på Mallan, träffat en massa fler underbara vänner och varit på arbetsintervju för Husqvarna AB. Jag fick jobbet och är så så så glad! Jag som trodde att det skulle gå ett tag som jag var en arbetslösing! Nu är jag med både eget kontor och jobb, och börjar nästa vecka! Det känns så bra. Sedan hoppas jag komma in på högskolan till våren för att läsa medieträning och Project Management som terminskurser.
Nu ska jag ta bussen ut till Huskvarna för att möta upp morsan för ett pass spinning och ikväll ska jag träffa Becca och Jossan för första gången på väldigt länge! Sedan blir det för tidigt julmys med Stefan. Vi ska baka peppisar och dricka julmust! haha I år kommer jag överfira julen eftersom det mesta julfirande uteblev förra året!
Hoppas att ni alla mår bra, vänner här hemma och vänner på andra sidan jorden!
På Miami International med allt vårt baggage!
I väntan på sista flygningen!
Väldigt mörk bild som jag inte hajjar hur man ljusar upp i Mac ännu. Men här är vi i alla fall när vi går ut genom portare på Arlanda. Så nervösa och så glada!
Avskedskramkalas!
Stefan tyckte han passade bättre i min nya väst!
En väldigt sjuk syster som här hade tagit sig ur sängen med sin pojkvän iförda mina hemkomst presenter. Är dom inte söta?
Syster öppnar sin present.
<3

Kommentarer
Postat av: Lena

Välkommen hem Frida!Det har varit så roligt att följa dig på din blogg. Du ska ha en eloge för att du skrivit så mycket och ofta. Måste vara omtumlande att vara hemma igen. Tänk vad fort ett år går ändå. Men vilken erfarenhet du bär på nu. Grattis till nya jobbet! Inte illa att redan vara igång. Hoppas vi ses snart! kramar från Borås.

2010-11-11 @ 18:27:53
Postat av: Josefin

jag har följt din blogg sen du åkte för mer än ett år sedan och du är en stor anledning till att jag själv satte mig på planet till usa. nu har jag varit här i snart två månader och jag har inte ångrat mig en sekund. jag ville nog bara säga tack för din blogg och tack för att delade med dig! :D:D kram

2010-11-12 @ 04:59:35
URL: http://nannydiaries.blogg.se/
Postat av: Linn

Hej Frida!



Jag måste börja med att tacka dig! Jag snubblade över din blogg imorse och har inte slutat läsa om din resa i USA förrän nu. Från början till slut. Det är nämligen så att jag själv planerar att lämna sverige i ett år för att bli Au Pair i USA och prova mina vingar. Har ständigt varit i valet och kvalet men tack vare dig och din fantastiska blogg så blev jag mer taggad än någonsin!!! TACK för att du visade hur jäkla epic din resa var, kan knappt vänta tills min börjar!! :D

2011-01-21 @ 16:55:41
URL: http://anjiru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback