Måndag och Mystery Spot

Denna morgonen kunde inte börjat bättre! Klockan 8.30 öppnade registeringen upp för Stanford kommande kurser. Klockan 8.43 ligger det i min inkorg en bekräftelse på att jag nu är en av 25 elever som fick en plats i kursen " The creative portrait"- en fotokurs som jag tror kan ge mig många bra och nyttiga kunskaper. Jag älskar att fota och det är ju något man gör hela livet ut,så varför inte kunna göra det bra! Bara så glad över att jag ens fick en plats då dom går åt som smör i solsken så fort registreringen öppnar.. Nu ska jag bara lösa kameraproblemet.. Man måste ha en 35 mm kamera vad det nu betyder. Min fader förklarade men har glömt bort.. brännvidden va? I alla fall fick han sig ett gott skratt när jag på skypen frågade om min digitala kamera var en 35 millimetare.. Min ekonomi är i botten, (jag hade inte förväntat mig något annat efter ett år fyllt med massa upplevelser och resor) och jag sparar för tillfället alla slantar som jag har till vår sista månad då jag & Sarafina kommer åka ut på ett stort äventyr. Hawaii i 8 dagar tillsammans med Amy, sedan 6 dagar i New York och resterande tiden roadtrippar vi i Florida. Här kommer den stora haken- Jag behöver spara varenda slant men det vore gult värt att ha en systemkamera på detta kommande äventyr som kommer att bli ett minne för livet. Så antingen investerar jag eller så fjäskar jag för min värdmamma och frågar om jag får låna hennes under lektionerna? I alla fall så om jag lyckas göra upp en budget som räcker till alternativ nummer 1- Hjälp mig hitta en bra kamera. Jag vill vid eventuellt köp ha en Canon men det finns ju tusen olika modeller. Hjälp eftersökes av folk med erfarenhet av systemisar. Skriv allt ni kan, pretty please!

Dagen idag har varit alldeles lysande. I landet här i Öster så är hur många aktivitetsställen stängda på måndagar. Måndagar är Sveriges motsvarighet till söndagar många gånger= Mindre möjliga aktiviteter att åka ut på med de små liven. Efter lite research hittar jag det perfekta resmålet för dagen och någon timme senare är "The green pals" på väg på en spontanresa till Mystery Point. Att brå på Green pals- Det är vår "hemliga" klubb. Det är tuffa antagningskrav men är ni riktiga stjärnor så kanske kanske kanske ni lyckas få en plats i klubben ändå. Vårt uppdrag är att rädda jordens regnskog och se till att alla tänker miljömedvetet. Tar någon till exempel för mycket hushållspapper här hemma blir det ramaskri från två små flickor..
I alla fall, Mystery spot var vår destination. Och kul var det! Efter en högljudd och lång bilfärd kom vi äntligen fram och jag kan inte mer än att säga att stället är knäppt. Här spelar gravitationen och fysikens lagar dig ett spratt då du ibland går igenom sneda hus och ibland ser du ut att vara 1 meter kortare än vad du egentligen är. Svårförklarligt men ett helknäppt ställe helt enkelt! Efter guideturen var slut åkte vi vidare till ett jättestort park område med klätterställningar, riktiga flygplan, bilar & tåg att leka med och vi ägnade eftermiddagen åt en massa cykling, vadande i en fors, en hel del låtsasflygningar till Asien och ett fikastopp för Starbucks.
HERRE HERRE GUD! Sara ringde precis men säger inte ett skit. Isället hör jag bara massa musik i bakgrunden och en donna som sjunger. Denna donnan är ingen mindre än Lady Gaga och Sara är på hennes konsert ikväll! Åh du är sååå värd detta hjärtat!
Resterande delen av kvällen ska ägnas åt att planera ytterligare inför mina underbaras resa hit! Nästa onsdag vid den här tiden är vi alla tillsammans igen efter nästan ett år! Jag kommer att krama sönder er, garanterat!!
Om 9 dagar ses vi alla igen på San Franciscos flygplats! The gang ♥

Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej frida, vilken söt blogg du har, blir så glad av den, ditt au pait år verkar verkligen varit toppen!



Jag fotograferar själv med Canon,canon är bäst hehe. Jag började med en eos 400 d och uppgraderade mig till en eos 50 d för ett tag sen som är fantastisk! Det handlar mest om vad du vill betala och hur mycket du vill "växa" med kameran, man kan göra otroligt mycket bara med de "billigare" varianterna. eos 450 d och eos 1000 d tillhör de "billigare" och då skulle jag nog rekomendera 450 som har lite mer "avancerade" inställningar mot 1000 d. eos 500 d har jag hört ska också vara en bra kamera den kan man också filma med, men den är givetvis dyrare. tycker man har all rätt att bli förvirrad.. Men som sagt kan man göra så otroligt mycket med en systemkamera och det handlar mest om personen bakom Kameran, tålamod och det där, jag lär mig nya saker hela tiden! Lycka till :)

2010-08-17 @ 20:04:13
URL: http://eblomstrand.webblogg.se/
Postat av: Syster

Hej min älksade syster och tack så otroligt mycket för de fina presenterna. Tyvärr var skorna för små:(

Förövrigt så skulle jag som lyckades med att få ett guestpass till "the green pals" säga att jag tror att en 1000D skulle passa dig bra:) Den är inte alls komplicerad och man kan göra en hel del med den. Den är även ganska liten och lätt vilket är en fördel. Den ligger på runt 3500-4000 här hemma:)Saknar dig! PUSS

2010-08-17 @ 20:24:28
URL: http://elingrundstrom.blogg.se/
Postat av: malin

jag kör på en Canon Eos 400D, som är kanon bra, ska dock uppdatera mig till en 500D (men ha haft min i många år nu) priserna är kanon, och i USA bör de vara bättre .. men en Canon eos 450D, 1000D eller 400D rekomendera jag iaf, bra kameror och bra priser! (:

2010-08-19 @ 13:34:42
URL: http://wakoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback